TBB Adıyaman Toplantısında Hazırlanan Deprem Raporu Yayımlandı
TBB Adıyaman Toplantısında Hazırlanan Deprem Raporu Yayımlandı
TBB Adıyaman Toplantısında Hazırlanan Deprem Raporu Yayımlandı
TBB Adıyaman Toplantısında Hazırlanan Deprem Raporu Yayımlandı
Türkiye Belediyeler Birliği (TBB)'nin 27-28 Ağustos tarihlerinde Adıyaman'da düzenlediği toplantıda hazırlanan '6 Şubat Afet Bölgesi Mevcut Durum ve Gelişim Önerileri Raporu' kamuoyuyla paylaşıldı.
TBB ve İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ve Encümen Üyelerin katılımıyla 27-28 Ağustos tarihlerinde Adıyaman'da düzenlenen TBB toplantısında son hazırlıkları tamamlanan '6 Şubat Afet Bölgesi Mevcut Durum ve Gelişim Önerileri Raporu' kamuoyuyla paylaşıldı. 6 Şubat 2023'te Kahramanmaraş merkezli Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elâzığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa illerinde yıkımlara ve 50 bin 783 kişinin hayatını kaybetmesine neden olan depremlere ilişkin kapsamlı rapor, TBB internet sayfasından, duyurular linkinden erişime açıldı.
Rapor, TBB ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem
İmamoğlu başkanlığında 27 Haziran'da gerçekleştirilen Birliğin ilk encümen
toplantısında, Deprem Bölgesi Araştırma Komisyonu kurulması kararı üzerine
hazırlandı.
TBB Genel Sekreter Yardımcısı Dr. Şengül Altan Arslan
başkanlığında oluşturulan Deprem Çalışma Grubu, 5 Ağustos'ta başladığı saha
ziyaretlerinde Hatay, Adıyaman, Kahramanmaraş ve Malatya’da yerel yöneticiler,
illerdeki ilgili kamu kurumlarının temsilcileri, sivil toplum kuruluşları,
akademisyenler, meslek örgütleri, depremzede vatandaşlar ile şehrin diğer
paydaşlarıyla görüşmeler yaparak çalıştaylar gerçekleştirdi.
Adıyaman’daki
Toplantıda Son Şekli Verildi
TBB Deprem Çalışma Grubu'nun hazırladığı rapora, TBB’nin
Adıyaman’da yaptığı Encümen toplantısında son şekli verildi.
Belediyelerin Güçlendirilmesi Ulusal Öncelik
TBMM’de onaylanan On İkinci Kalkınma Planı’nda depremden
etkilenen şehirlerin “iklim dostu, afete dirençli ve yaşam kalitesini artıran”
bir anlayışla yeniden inşasının hedeflendiği hatırlatılan raporda, TBB’nin bu hedefler
doğrultusunda, depremden etkilenen
şehirlerin mevcut durumunu analiz etmek, üye belediyelerin ihtiyaçlarını
belirlemek ve çalışmaların daha etkin yürütülmesine destek olmak amacıyla söz
konusu çalışmanın yapıldığı kaydedildi.
Raporda, “Belediyelerimizin güçlendirilmesi ve daha etkin
şekilde çalışmasını sağlamak ulusal bir öncelik olarak önümüzde durmaktadır.”
denildi.
Belediyeler Depremzede Kurumlar
Yeniden yapılanmanın tüm sürecinin, halkın öncelikleri ve
refahını ön planda tutan katılımcı bir anlayışla yürütülmesi gerektiğine dikkat
çekilen raporda, kaynak yönetiminin de bu çerçevede yönetilmesi gereğine işaret
edildi.
Deprem sonrası belediyelerin hizmet yükünün ve
kapasite-kalite düşüşü ile ihtiyaçlarının arttığına yönelik tespitlere yer
verilen raporda, birer kamu kurumu olarak belediyelerin de depremden olumsuz
etkilendiği, bina, insan gücü ve ekipman gibi önemli kayıplar yaşadıklarına
dikkat çekilerek belediyelerin birer “depremzede kurum” olarak kabul edilmeleri
gerektiği ifade edildi.
Bu nedenle belediyelerin yasal, kurumsal ve mali açıdan
güçlendirilmesi gerektiği kaydedilen raporda, “Bu sağlanmadan belediyelerin
kendi yetki ve kaynakları ile sorumluluklarını sağlıklı şekilde yerine
getirmesi mümkün olmayacaktır.” vurgusu yapıldı.
Belediyelerin Hizmet Yükü Çeşitlenerek Arttı
Deprem bölgesindeki belediyelerin altyapı çalışması için
ciddi kaynaklara ihtiyacı olduğu, hizmet yükü ve çeşitliliği ile hizmet
maliyetlerinin arttığı belirtilen raporda, ekip ve ekipman ihtiyacının
giderilmesi için önemli bütçelere ihtiyaç duyulduğu kaydedildi.
Raporda, “Vatandaşlar belediyelerden barınma, gıda,
psikososyal destek, bağımlılıkla mücadele, kültürel varlıkların korunması,
sosyal alanların oluşturulması, doğanın korunması, istihdam ve şehir
ekonomisinin geliştirilmesi gibi pek çok alanda çözüm beklemektedir. Planlama
süreçlerine yerelin dahil edilmesi için yönetişim mekanizmaları güçlendirilmeli
ve kent konseyleri işlevli hale getirilmelidir.” denildi.
Belediyelerin, afette kaybettiği ve afet sonrasında başka
kentlere göç eden personel nedeniyle hizmet kalitesinin olumsuz etkilendiğine,
kiraların yükselmesi ve konut bulma zorluğu nedeniyle çalışanların yaşam
standartlarının düştüğüne dikkat çekilen raporda, mevcut personelin yaşam ve
çalışma koşullarının desteklenerek işgücü kaybı risklerinin bertaraf edilmesi
gereği vurgulandı.
Belediyelerin, önemli ölçüde finansal zorluk ve borçlarla
karşı karşıya kaldığı kaydedilen TBB Raporunda, sorunlara yönelik çözüm
önerilerinde bulunuldu.
Belediyelere Merkezi Hükümet Desteği
Raporda, belediyelerin kaçak veya plansız yapılaşma, riskli
binaların tespiti gibi konularda güçlendirilerek, kaçak yapılaşmayı denetim
altına almaları ve uzun vadede engelleyebilmeleri için kapasite, istişare ve iş
birliği imkanlarının merkezi yönetim tarafından desteklenmesi gereğine dikkat
çekildi.
Belediyelerin personel açığını kapatacak programların yürütülmesi ve liyakatsiz kamu atamalarının
engellenmesi için mekanizmalar geliştirilmesi önerilen raporda, TBB tarafından
belediyelerin personeline birçok alanda eğitim verebileceği ifade edildi.
Belediyelerin Kamu Borçları Silinmeli, Mücbir Sebep
Süresi Uzatılmalı
Afet bölgesindeki belediyelerin merkezi bütçeden aldığı
payların artırılması konusunun yeniden değerlendirilmesi önerilen raporda,
“belediyelerin kamu borçları (sosyal güvenlik, vergi vb.) silinmeli veya
ertelenmelidir. Deprem bölgesinde mücbir sebep süresi uzatılmalı, ilgili vergi
borçlarında kolaylıklar sağlanmalıdır. Depremden etkilenen belediyelerin
Tasarruf Tedbirleri Genelgesi kapsamı dışına çıkarılması ve depremden doğrudan
etkilenmemiş belediyelerin deprem bölgesine yapacağı harcamaların Genelgeden
istisna olması gerekmektedir.” denildi.
Belediyelerin, pek çok malzeme ve araç için hibe destekleri
beklediği ifade edilen raporda, belediyelerin elektrik, su ve doğalgaz gibi
temel giderlerde indirim veya destek almalarının, iyileştirme ve güçlendirme
çalışmalarına önemli katkı sağlayacağı kaydedildi.
Güvensiz Ortam Yumuşatılmalı
Belediyelerin afet sonrası süreçleri yönetmesi için
yetkilendirilmesi ve maddi olarak desteklenmesi için mevzuat değişiklikleri
yapılması gerektiği belirtilen raporda, belediyelerin genel bütçe vergi
gelirleri tahsilâtından aldıkları ve ağırlıklı olarak nüfusa göre belirlenen
kişi başı payların, deprem göçmenlerini ve geçici koruma statüsündeki kişileri
de kapsayacak şekilde arttırılması için mevzuat değişikliği yapılmalıdır.”
görüşüne yer verildi.
Raporda, belediyelerin stratejik plan süreçlerinde
desteklenmesi, bu kurumlara dirençli altyapı desteği sunulması gereğine dikkat
çekilirken, “belediyelerin şeffaflığı artırılmalı ve vatandaşlara bilgi akışı
sağlanarak güvensiz ortam yumuşatılmalıdır. Belediyelerin hizmet kalitesini ve
verimliliğini arttırmak için merkezi yönetim ve STK’ların verilerine ulaşmalarını
sağlayacak platformlar kurulmalıdır.” denildi.
Belediyelerin başta valilik ve kaymakamlıklar olmak üzere
bakanlıkların taşra kuruluşları, AFAD ve TOKİ gibi merkezi yönetim birimleri
ile istişare ve iş birliği imkanlarının düzenlenmesi ve eş güdümün
güçlendirilmesinin önemi vurgulanan raporda, belediyeler arasında iyi uygulama
ve uzman aktarımı ağı/platformu kurulmasına merkezi yönetimin katkı
sağlayabileceği ifade edildi.
Seçilmiş Tüm Başkanlar Eşittir
Seçilmiş tüm belediye başkanlarının eşit bir şekilde
değerlendirilmeleri gerektiği vurgulanan raporda, “Belediyelere yönelik adil
bir politika üretilmelidir. Partiler üstü bir yaklaşım benimsenmeli ve etkin
bir diyalog kurulmalıdır. Ötekileştirici politikaların terk edilip kucaklayıcı
bir siyasi anlayışın benimsenmesi şehrin iyileşme sürecini
hızlandıracaktır.” görüşüne yer verildi.
Büyükşehirlere Lojistik Merkezler
Belediyelerin afet birimlerinin kapasitesinin
güçlendirilerek, sivil gönüllüler ve belediye personeli için düzenli afet
eğitimleri verilmesinin sağlanması gerektiği kaydedilen TBB raporunda,
büyükşehirlerde oluşturulacak lojistik merkezlerinin olası afetlerde
yardımların yönetimini kolaylaştıracağı ifade edildi.
Vatandaşların sosyal politika ve hizmetlere erişimini
artırmak için uzman, kaynak ve bilgi gibi desteklerin sağlanması gerektiği
belirtilen raporda, “Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı afetzede belediyelere
bu konuda destekler sunmalıdır. Belediyelerin kültür ve sanat faaliyetleri
düzenlemesi, gerekli tesislerin kurulması ve personel istihdamı gibi konularda
desteklenmesi faydalı olacaktır.” denildi.
Belediyeler Arası İş Birliği Güçlendirilmeli
Hem bölge genelini hem de yereli takip edecek çok paydaşlı
bir “Afet Yönetimi ve Dayanıklılık Komisyonu” kurulması, bu komisyon eliyle mekânsal
ve sosyal kararların takibinde yol gösterici bir izleme ve değerlendirme
mekanizması kurulması önerilen raporda, deprem bölgesi belediyelerinin sürekli
izlenmesinin önemine dikkat çekildi.
Raporda, “Depremzede belediyelerden oluşan bir komisyon kurularak
etkin iş birliği ve iletişim sağlanmalıdır.” vurgusu yapılarak, TBB’nin,
belediyeler arasında iyi uygulama örneklerinin yaygınlaştırılması ve iş
birliklerinin artırılması amacıyla kardeş kent ilişkilerinin kurulması ve
dayanışmanın sağlanmasında koordinasyon görevi üstleneceği kaydedildi.
Yetkiler Etkin Şekilde Kullanılacak
Raporda, TBB’nin uluslararası hibe ve fon kaynaklarının
deprem bölgesini önceliklendirecek şekilde yönlendirilmesinin sağlanması için
girişimlerde bulunacağı, kurumun düzenli olarak yaptığı araç ve ekipman
desteğinin depremzede belediyeleri öncelikleyecek şekilde düzenlenmekte olduğu
kaydedildi.
Merkezi yönetim, yerel yönetimler, belediye birlikleri ve
diğer ilgili paydaşların zaman kaybetmeden istişare ve işbirliği içinde hareket
etmesinin Türkiye’nin menfaatine olacağına vurgu yapılan raporda,
“Türkiye Belediyeler
Birliği olarak özellikle afetzede üye belediyelerin tekrar ayağa kalkması ve
daha güçlü biçimde faaliyetlerini yürütmesi için sahip olduğumuz yetki ve
kaynakları en etkin bir biçimde kullanacağımızın altını çizmek isteriz.”
denildi.
Raporda şu noktalara da dikkat çekildi:
Bağımlılık,
Şiddet ve İstismarla Bütünsel Mücadele Gerekiyor
“Geçici yaşam
alanları başta olmak üzere şiddet, bağımlılık ve istismara karşı bütünsel
mücadele başlatılmalıdır. Sağlık, spor, kültürel etkinlik, istihdam gibi
çalışmalar sosyal politika adımları olarak görülmelidir”
21 Metrekarede
İç İçi Yaşam Çok Zor
“Geçici barınma alanları günübirlik bir çözüm olarak
görülmekten çıkarılmalı ve iyi bir planlama sürecinden geçirilmelidir.
Mahremiyet gözetilerek planlama yapılmalıdır. Geçici barınma alanlarının
altyapısı (su, elektrik, ısıtma soğutma sistemleri vb.) iyileştirilmelidir.”
Depremzede
İllerde Barınma Geçici, Sorunlar Kalıcı Oldu
“Barınma sorunu sebebiyle şehirlerde özellikle kırsal
bölgelerde kaçak yapılaşmanın hızla arttığı gözlemlenmiştir. Depremden sonra
kırsal alanlarda yapılaşmanın artmasıyla birlikte bu alanlarda altyapı ihtiyacı
da artmıştır.”